Sağlık

Sadece Görüntüye Maruz Kalmak Etkileyebilir: Yaşanan Travma Nedir ve Bununla Nasıl Başa Çıkılır?

Özellikle sosyal medyanın hayatımıza entegre olmasıyla birlikte dünyada olup biten tüm olaylardan haberdar olmamız kaçınılmaz hale geliyor. Her gün fiziksel, duygusal ve ruhsal olarak etkisinde kalacağımız binlerce görüntü, biz farkında olmasak da gözümüzün önünden geçmektedir. Bu durum sonucunda tetiklenen ‘geçirilen travma’, bireyin tüm davranışlarının seyrini de değiştirir. Öyleyse varsayılan travma nedir? Varsayılan travma ile nasıl başa çıkılır?

Not: Yaşadığınız travma belirtilerini teşhis ettikten sonra bir uzmandan yardım almanız süreci daha doğru yönetmenize yardımcı olacaktır. İçerikte yer alan bilgiler sadece bir tekliftir.

Kaynak:https://www.instagram.com/p/CoeeETyOG…

Psikolojik açıdan travma kavramı, bireyin beklenmedik bir olayla sınırlarını zorlamaya çalışması ve buna maruz kalması durumudur.

Bireysel olarak yaşadığımız travmaların yanı sıra hayatımızda büyük yer edinen sosyal medya sayesinde maruz kaldığımız yüzbinlerce sahne; ‘üstlenilen travma’ durumunu tetikler.

Öyleyse varsayılan travma nedir?

Olası kötü bir durumda bizzat ve fiziki olarak şahit olmasanız bile, görüntülerine maruz kalırsanız ruhen etkilenmeniz kaçınılmazdır. Rahatsız edici manzaralar ve travmatik içerikler izlemek insanları duygusal, ruhsal ve fiziksel olarak etkiler. Bu durumda ‘üstlenilen travma’nın ortaya çıkma olasılığı oldukça yüksektir. Tek bir durum ne olursa olsun, üstlenilen travma zaman içinde gelişebilir.

Varsayılan travma durumunu yaşayan birey; sanki izlediği olaya bizzat tanık olmuş ve bizzat oradaymış gibi gerginlik belirtileri gösteriyor.

Varsayılan travmanın belirtileri nelerdir?

İçinde yaşadığı durumun farkına varamayan birey, güzelleşme yolunda bir adım bile atamaz. Varsayılan travma belirtileri şunları içerir:

  • Korku

  • Kızgınlık

  • Endişe

  • Suç

  • bağlantı kesilmesi

  • Baş ağrısı

  • Kayıtsızlık

  • tiksinti

  • Çaresizlik

  • anoreksiya

Varsayılan travma ile nasıl başa çıkılır?

Varsayımsal bir travma söz konusu olduğunda, kişi öncelikle yaşadığı durumu kabul etmelidir. Travmayı kabul etmek, çözüme ulaşmanın ilk adımıdır.

Bir sonraki adım, iman sahibi birine durum hakkında konuşmaktır. Durumu güvenilir bir kişiye açıklamak, gerilimi paylaşmaya ve başa çıkmaya yardımcı olur.

Uyku, insan vücudunu en çok etkileyen faktörlerden biridir. Yetersiz uyku sınır sistemini ve hormonları etkiler. Bu durum gerginlik ve korkuyu tetikler.

Sizi tetiklediğini düşündüğünüz olaylardan uzak durmaya çalışın. Günlük hayatınızda kendinize mola zamanları yaratın.

“Hassas içeriği” uyarmayı unutmayın, böylece diğer kişiler rahatsız edici görüntüler tarafından tetiklenmez.

Stres ve kaygınızı azaltmak için topraklama hareketi uygulayabilirsiniz. Elektrik akımını dönüştürdüğünüzü düşündüğünüz gibi voltajınızı da dönüştürebilirsiniz. Bunun için;

  • Görüş alanınızdaki bir nesneye beş saniye odaklanabilirsiniz,

  • Olduğunuz temele odaklanabilir ve iletişim kurabilirsiniz.

  • Sizi rahatlatan bir şeyin kokusunu alabilirsiniz (çiçekler, yiyecekler, parfümler)

  • Yüzünüzü soğuk suyla yıkayabilirsiniz.

Sosyal medyada hassas içerik paylaşırken uyarı vermeyi unutmamalısınız. Başkalarını tetikleyebilecek travmatik ve rahatsız edici sahneleri paylaşırken ‘hassas içerik’ konusunda uyarılmalısınız ki gören kişiler isteyip istemediklerine karar versinler. Bu, tetiklemeyi önleyecektir.

Travma durumlarında yardım istemekten çekinmeyin: yalnız değilsiniz!

Uzmanlar tarafından en çok önerilen başa çıkma prosedürlerinden biri nefes eğitimidir. 7’ye kadar sayarak yavaşça nefes alın. 11’e kadar sayarak nefes verin. Sakin ve rahat hissedene kadar bunu tekrarlayabilirsiniz.

Bunu yaşayan tek kişi sen değilsin. Yalnız olduğun fikrini unut. Travma durumunuz sizi zayıf yapmaz. Yaşadığımız toplumda aynı şeyleri yaşarken birbirimize sahip çıkmak boynumuzun borcu. Yardım istemekten çekinmeyin.

savur-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Evden eve nakliyat
Başa dön tuşu